Przedszkole Publiczne nr 59 w Opolu

Rozpoznawanie i nazywanie uczuć własnych i innych dzieci

Wiek przedszkolny to niepowtarzalny okres w rozwoju człowieka. Jest to czas zdobywania wiedzy, umiejętności, kształtowania nawyków.

Jedną z ważnych umiejętności zdobywaną przez przedszkolaki jest rozpoznawanie i nazywanie uczuć własnych i innych dzieci. Zarówno przedszkole jak i rodzice powinni pomagać dzieciom w opanowaniu tej umiejętności. Wysłuchanie dziecka, wczucie się w jego emocje, odróżnienie emocji dobrych od złych oraz zaakceptowanie ich mogą być początkiem właściwego spojrzenia przez dziecko na wiele różnych sytuacji życia codziennego.

    W środę 25 maja starszaki uczestniczyły w zajęciach przygotowanych przez p. Renatę Borosz, których treść dotyczyła tego właśnie problemu. Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem dzieci. Ciekawie zaplanowana fabuła, uwzględniająca dużo elementów ruchu, działania, scenki odegrane przez same przedszkolaki to główne czynniki które pozwoliły na osiągnięcie zamierzonych celów.
Radość dzieci była tym większa , iż na zajęciu gościliśmy rodziców, którzy mogli zobaczyć swoje dziecko podczas działania. Naszymi gośćmi byli: mamusie Tomka, Ewelinki, Pawełka, Paulinki Ł., Paulinki G., Szymka, Danielka, Mateuszka oraz tatuś Natalki.

Naszym wspólnym zmaganiom przypatrywały się również panie nauczycielki nauczania zintegrowanego Szkoły Podstawowej nr1 w Dobrzeniu Wielkim, gdyż już po wakacjach 10 przedszkolaków rozpocznie naukę w szkole pod ich opieką.

W wyniku przeprowadzonych zajęć dzieci osiągnęły następujące umiejętności:

  • poznały się lepiej z rówieśnikami,
  • nauczyły się autoprezentacji,
  • nauczyły się rozróżniać, nazywać i akceptować uczucia własne i innych,
  • nauczyły się odgrywać scenki i oceniać je,
  • dowiedziały się jakimi cechami powinien odznaczać się dobry kolega,
  • nauczyły się dostrzegania pozytywnych cech u przyjaciela lub kolegi

Zajęcia zakończyły się miłym akcentem – przekazaniem sobie wzajemnie upominków (dłonie wykonane z papieru ozdobione wizytówkami i drobnymi elementami z papieru) z równoczesnym wypowiedzeniem czegoś miłego. Rodzice natomiast otrzymali „Listy do rodziców” z zaproszeniem do współpracy w tym zakresie.
Wszystkim przybyłym na zajęcie gościom serdecznie dziękuję i zapraszam do dalszej współpracy.

Renata Borosz