Przedszkole Publiczne nr 59 w Opolu

Zmiany w przedszkolnym jadłospisie

1

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 59 W OPOLU (PRZEDSZKOLE PUBLICZNE W BRZEZIU)

 

Zmiany w przedszkolnym jadłospisie  

  • wprowadziliśmy dwa razy w tygodniu ciepłe śniadania w postaci owsianki, czy zupy mlecznej z płatkami, musli i bakaliami
  • gotowe jogurty zastąpiliśmy koktajlami (kefir i świeże lub mrożone owoce)
  • używamy pieczywa razowego
  • zupy nie gotujemy na kostkach rosołowych, nie używamy wegety
  • wprowadziliśmy raz w tygodniu kaszę, jako dodatek do zupy lub drugiego dania oraz ciemny ryż
  • mączne potrawy przygotowujemy mieszając mąkę razową z białą
  • smażone mięso często zastępujemy pieczonym i duszonym
  • dwa razy w tygodniu podajemy dzieciom rybę w różnej postaci
  • ciastka i wafelki zamieniliśmy na świeże lub suszone owoce
  • podajemy dzieciom sezonowe warzywa świeże lub w postaci gotowanej, lub sałatek warzywnych
  • wprowadziliśmy do picia herbatki owocowo-ziołowe
  • dzieci samodzielnie w każdej porze dnia mogą korzystać z wody do picia
  • nie podajemy dzieciom w nagrodę słodyczy.

1

Zasady zdrowego odżywiania

  1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta jest kluczem do zdrowia. Przede wszystkim strzeż się nadwagi i otyłości.
  2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Jedz 3 – 5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Pamiętaj, że przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny.
  3. Znaczną część Twojej codziennej diety powinny stanowić warzywa i owoce.
  4. Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy czy pełnoziarnisty, grube kasze) powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii.
  5. Codziennie co najmniej dwa razy dziennie spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery.
  6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych, szczególnie oleju rzepakowego i margaryn miękkich.
  7. Spożywaj głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. grochu, fasoli czy soi, ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego.
  8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie cukru i soli.
  9. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów (głównie wody) – minimum 2l. dziennie.


/Zasady wypracowane przez Radę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia/